AMSTERDAMSCH MODEL de diverse types


Adam Argus 20.15230
Bouwjaar 1923 werf, Mulder, Stadskanaal
Lxbxhxdg.: 16,25 x 3,85 x 0 x 1,3 meter, verplaatsing 2,1M
1 x 6 cilinder Daf-Leyland nr.EO680/432/290 van 19?? inbouw uit 1980 vermogen 168 apk. = 124 kW. bij 1950 r.p.m.
Eerder voorzien van: 1 cilinder Kromhout nr. 2552 uit 1923 vermogen 45 apk. = 33 kW. bij 680 r.p.m.

Ex namen:
05-01-1923 Argus/J.Huisman, Zaandam
07-02-1924 Argus/N.V. Motorsleepdienst "Argus", Zaandam
07-02-1928 Argus/J.Huisman, Zaandam
08-01-1933 ZA.43 Argus/D.Meinen, Zaandam
28-07-1934 Argus/D.Meinen, Zaandam (foto boven)
28-12-1957 Argus (20.05338)/C.Jzn. Huijsman, Zaandam
12-10-1961 Argus/Fa. J.J.M.Linning, Amsterdam
??-??-19?? Argus/W.Jansen, Amsterdam
??-??-1981 Argus/F.A.Faber, Zwolle
??-??-1986 Argus/K.Kruithof, IJmuiden
??-??-1992 Argus/Mevr. T.de Vries, Vijfhuizen
??-??-1995 Argus/J.Remmerzwaal, Katwijk aan Zee (foto onder)
Corsy Corsy Adam Corsy 20.07749 (beide foto's)
Bouwjaar 1924 werf, Bijlsma, Wartena bwnr. 84
Lxbxhxdg.: 15,22 x 3,77 x 0 x 1,7 meter, 3,1 , verplaatsing 3,6M
1 x 5 cilinder Modag nr.415109 SR5Z.127 uit 1955 vermogen 175 apk. = 129 kW.
Eerder voorzien van: 1 x 2 cilinder Brons nr. 3770 van 1924 inbouw 1947 uit vermogen 70 apk. = 51 kW.

Ex namen:
??-??-1924 Voor de Wind/C.S.Voordewind, Amsterdam
26-06-1924 Corsy/C.J.Voordewind, Amsterdam
??-??-1940 Knebra I/G.C.Kneppers, Amsterdam
??-07-1941 C.226 Mo/Unternehmen Seelöwe, Calais, Duitsland
??-??-1945 Corsy/C.J.Voordewind, Amsterdam
23-09-1963 Corsy (20.06018)/H.Spithorst, Amsterdam
09-05-1977 Teboekstelling doorgehaald.
Linge Linge Linge Linge Mslb Linge 32.30201
Bouwjaar 1929 werf, Boot "De Industrie", Alphen aan den Rijn
Lxbxhxdg.: 14,2 x 3,8 x 0 x 1,5 meter, verplaatsing 3,2M
Huidige voortstuwing onbekend.
Eerder voorzien van: 1 x 2 cilinder Industrie nr.4071 2IB5 uit 1953 vermogen 48 apk. = 35 kW.

Ex namen:
02-06-1929 Linge/
30-11-1953 Linge/N.V. De Vries Robbé & Co., Gorinchem (bovenste foto's)
22-08-1974 Linge/Nederhorst Staal B.V., Gorinchem
20-09-1993 Linge/H.G.K.W.van Overeem, Maasdam (onderste foto's)
29-04-1994 Linge/J.Coufreur, Nieuwerkerk aan den IJssel
??-??-1995 Linge/J.A.M.Gutte, Oss
Nieuwe Vaart Adam Nieuwe Vaart 20.04238
Bouwjaar 1948 werf, De Amstel, Ouderkerk aan de Amstel
Lxbxhxdg.: 15,85 x 3,83 x 0 x 1,38 meter, verplaatsing 8,6M
1 x 2 cilinder Industrie nr.3445 2VD6 uit 1949 vermogen 80 apk. = 59 kW. bij 340 r.p.m.

Ex namen:
??-??-1949 Nieuwe Vaart/CV. A.van den Ende, Amsterdam
19-11-1970 Nieuwe Vaart/N.V. C.Schipper, Amsterdam
23-11-1970 Nieuwe Vaart/Reederij v/h. Gebr. Goedkoop, Amsterdam
21-09-1971 Nieuwe Vaart/V.O.F. P.van der Zee & Zonen, Amsterdam
07-10-1977 Carline/P.van der Zee & Zn., Amsterdam
10-08-1978 Echo/Amsterdam Towing Company, Amsterdam
26-06-1981 Nieuwe Vaart/W.Janssen, Amsterdam
19-09-1985 Nieuwe Vaart/C.J.de Beijer, Amsterdam
06-07-1988 Nieuwe Vaart/M.E.Saunders, Amsterdam
05-08-2001 Nieuwe Vaart/V.O.F. S. & E.Kamperman, Amsterdam
05-04-2002 Teboekstelling doorgehaald.
Oude Waal 1 Adam Oude Waal 1 20.02300
Bouwjaar 1924 werf, Seymonsbergen "Concordia", Amsterdam
Lxbxhxdg.: 12,57 x 3,16 x 1,36 x 1,34 meter, verplaatsing 3,5 M
1 x 3 cilinder Industrie uit 1957 vermogen 85 apk. = 63 kW.

Ex namen:
17-05-1924 Oude Waal 1/C.Schipper, Amsterdam
23-11-1970 Oude Waal 1/N.V. Reederij v/h.Gebr.Goedkoop, Amsterdam
31-12-1971 Oude Waal 1/N.V. Hijs-en Transport Mij.Goedkoop, A.dam
20-10-1977 Oude Waal 1/Mammoet Goedkoop B.V., Amsterdam
21-08-1979 Oude Waal 1/J.Meerkerk, Hazerswoude
24-06-1982 Oude Waal 1/J.H.Schaart, Dinteloord
Oude Waal 7 Adam Oude Waal 7 20.03102
Door eigenaar Hijs & Transport Mij. Goedkoop Amsterdam werd op 24-07-1974 verkocht aan Société Anonyme de Travaux Satom, Parijs
Bouwjaar 1952 werf, Vooruit, Zaandam bwnr.118
Lxbxhxdg.: 13,22 x 3,65 x 1,6 x 1,5 meter, verplaatsing 5,2M
1 x 2 cilinder Industrie nr.3504 2VD6 uit 1949 vermogen 80 apk. = 59 kW. bij 340 r.p.m.

Ex namen:
16-12-1952 Oude Waal 7/C.Schipper Amsterdam
23-11-1970 Oude Waal 7/Reederij Goedkoop Amsterdam
BASM vlag BASM vlag De Stichting BASM streeft na zoveel mogelijk gegevens van de historie van sleepboten vast te leggen in bestanden en daarnaast een archief van historische foto's te beheren, die de kijkers laat zien, hoe de sleepboten er historisch uit hebben gezien, daarmee worden de vaartuigen beoordeeld op originaliteit.
Wanneer eigenaren zich slechts vanwege de gedoogregeling voor de Rode Olie willen inschrijven in het N.R.V.M., dan zijn daar andere wegen voor.